mandag den 21. september 2015

Jaco-strand!

Så har det været weekenden - og den blev tilbragt godt på Jaco-stranden hele weekenden. Min gamle værtsfamilie har et hus ved stranden, så de tog mig og Cathrine med på tur, så vi kunne få set vores første costa ricanske strand. Og det var vi glade for.
Vejret i San Jose (og nu Barva) er ikke noget at klage over - men man kan godt bruge et par lange bukser og en jakke engang imellem. Når man kommer ud til kysten er det noget helt helt andet. Der sidder man i intet tøj, med to vifter igang på samme tid og sveder. Så det kommer nok som ingen overraskelse - at jeg har formået at få et flot og forbrændt hud.
Vi ankom fredag aften ved en halv otte tiden, så solen var desværre gået ned og vi måtte vente til lørdag aften med at se solnedgang. Vi gik derimod en tur i byen og fik noget at spise. Så fik vi vores første møde med stillehavet (et hav som ikke engangen rør Europa!) - og selvom solen var gået ned for flere timer siden var havet stadig varmt - jeg var glad.
Lørdag morgen stod vi tideligt op - for Cathrine og jeg ville gerne lære (eller prøve på at lære) at surfe, og bølgerne skulle være lavest om morgenen. Da vi havde Poncho (min tidligere værtsbror) med, som vidste hvordan man surfede, sparede vi lige pengene på en surferinstruktør og behøvede derfor kun at leje vores egne surfboard.
Selvom bølgerne ikke skulle være så store, blev jeg alligevel kastet rundt i bølgerne, og var måske ikke den bedste surfer der findes. Jeg kom ikke op og stå på brættet, men jeg formåede da at holde mig liggende på brættet, mens jeg blev båret af en (efter min egen mening) rimelig stor bølge - så jeg var stolt. Cathrine var derimod meget tættere på at komme op og stå end mig (selvom hun heller ikke helt formåede det).
Jaco - som vi boede ned til


Ja, herover er der faktiske palmer på stranden

Efter en hård morgen slappede vi bare af de næste par timer, og prøvede at holde os for meget ude af solen. Selvom jeg selvfølgelig har formået at blive forbrændt alligevel... 
Vi tog ud og spiste frokost og slappede bare af det meste af dagen. 
Om aftenen gik vi ned og sad på stranden, og fik set solnedgangen ud over havet. Og den var flot. 


Så fin en solnedgang over havet (også selvom folk meget gerne ville gå ind foran mine billeder...)


Efter solen var gået ned, fandt Cathrine og jeg en bar og fik en drink og nød den (meget varme) aften. 
Søndag tog vi mad med og tog hen til en anden strand, som hed Playa Hermosa. Bølgerne her var større og strømmen var lidt stærkere, men stranden lå lidt mere isoleret. Jaco var nemlig meget præget at kæmpe hoteller, som lå helt ned til vandet, men ved Playa Hermosa, kunne man ikke se et eneste hotel på den lange strækning. Vi fik spist lidt mad, svømmet det man kunne i havet og nydt solen inden vi tog tilbage til huset og derefter tilbage til San Jose. 


Playa Hermosa, som er meget mere øde end Jaco (så jeg kan få billeder uden mennesker) 


På vejen hjem stoppede vi lige ved en flod, hvor man kunne se alligatorer. Jeg tænkte først, at vi skulle være heldige at se en, men det viste sig at der bare var fyldt med dem - tror vi kunne tælle op til 23 alligatorer. Vi fik også fortalt en historie om en mand, som havde været meget fuld og synes han skulle ned og bade i floden... Det var så endt med at det eneste de havde fundet var hans hoved... Så jeg tror godt jeg ved nu, hvor jeg ikke skal bade henne. 


Bare en lille del af de alligatorer som svømmede rundt i floden....


Nu er en ny uge startet, og jeg skulle gerne høre fra min koordinator angående, hvornår det er muligt at starte mit projekt - og så håber jeg meget på at få lov at starte i løbet af denne uge. 

Kys og Kram 
Ida




Ingen kommentarer:

Send en kommentar