søndag den 6. september 2015

Salsarytmer, vulkaner og den vilde jungle

Nu har jeg haft min anden weekend i Costa Rica - og har allerede fået set en masse.
Vi er blevet delt op på spanskhold, og jeg er kommet på eftermiddagsholdet. Det vil sige at jeg har fri indtil 13.30 om eftermiddagen, hvor jeg så skal have fire timers spansk.
Efter vi havde fået vores hold at vide, tog os der var kommet på eftermiddagsholdet ud og fik købt et costa ricansk sim-kort. Det var virkelig rart for nu kan jeg selv skrive eller ringe til min værtsfamilie, hvis jeg bliver forsinket og kommer senere hjem end de havde regnet med.
Fredag tog vi på latin-club - vi havde haft en enkelt dansetime onsdag, hvor vi havde lært grundtrinene til salsa - så det skulle vi da lige ud og øve.
Cathrine, en anden dansk pige, bor et stykke udenfor byen, så derfor sov hun ved mig efter vi havde været på latin-club. Vi havde tænkt at vi gerne ville have en afslappet dag lørdag, hvor vi måske skulle se nogle museer inde i San Jose. Det endte dog ikke sådan. Min værtsmor synes, at vi skulle da på tur op og se en vulkan. Ingen af os havde set vulkaner før, så det blev vi næsten nødt til at takke ja til og de tog mig og Cathrine med på tur.
Vi kørte op i 3.400 meters højde ca., hvor vulkanen befandt sig. Vi havde fået at vide at vi skulle tage jakke og langebukser på, da det ville være koldt (de har dog lidt en anden opfattelse af, hvad der er koldt herover, men vi tog lidt mistroisk de lange bukser og jakken på). Det viste sig dog, at det faktisk var rimelig køligt - og så kunne man helt huske igen, hvordan efterårsvejret i Danmark føles.
Mig som målestok, så man kan se hvor stort området er.


Krateret af vulkanen Irazu - den sov lige nu så den var ikke så farlig

Udsigt over vulkanen 

Alt sandet var sort, fordi det var gammle rester af lava og magma

Mig og mine værtsforældre - set fra venstre: 
Toni, mig og José


Udsigt på vej ned af bjerget over byen Cartago

Efter vi havde været ved vulkanen, tog vi ud og spiste frokost. Vi tog på en restaurant ejet af en tidligere præst, Fader Minor. Han er vist en mini-kendis her i Costa Rica. Han har tidligere arbejdet som præst, hvor han svindlede med folk og tog deres penge, som skulle gå til kirken. (Han kom vist også til at røre en lille smule ved de små børn...) En journalist opdagede, hvad han havde gang i, og ville afsløre ham - derfor prøvede Fader Minor at få journalisten dræbt. Det lykkes dog ikke og Fader Minor endte i fængsel (for svindel - ikke mordforsøget). Nu er han ude af fængslet og ejer en restaurant, som vi spiste på. De havde gode bøffer. 
Efter frokosten ville mine værtsforældre, som er meget religiøse, gerne i kirke. Så fik vi lov til at tage med i kirken. Istedet for at være med til messen, viste min værtsmor os rundt i et lille museum under kirken. Hvis man havde nogle problemer eller havde oplevet et mirakel, kunne man købe en ting, give den til kirken og på den måde bede til Jomfru Maria om hjælp. Min værtsmor synes da lige at vi skulle have en lille ting og give til Jomfru Maria. Hun købte derfor et lille sølv vedhæng med et par lunger til Cathrine (da hun har astma) og et vedhæng med hele kroppen til mig (da der ikke umiddelbart var noget galt med mig.. hvilket faktisk lidt er et problem når man skal bede). Så kunne vi forære dem til kirken og Jomfru Maria. Vi prøvede også at drikke noget specielt vand fra kirken, som skulle være helligt og helbredende. Så jeg skulle gerne være meget rask nu. 
Derefter satte vi Cahtrine af ved bussen og tog hjem. 
Jeg skulle tideligt op søndag, da vi kunne komme på hiking-tur med ACI (som er den organisation jeg er hos). Vi skulle ind og vandre i regnskoven og ud og bade i en flod.

Udsigt fra udsigtspunkt inden vi tog helt op på bjerget

Dansker-selfie! 
Karina, Cathrine og mig

Det regnede VIRKELIG meget. Vi var i regnskoven - bogstavelig talt.

Her er indgangen til vores videre vandretur


Mig og Karina i vores flotte regnjakker

Floden som vi badede i. Den var desværre ret kold....

Glade efter at have været ude og bade

Efter vi havde svømmet i floden tog vi trætte og tilfredse tilbage til San Jose. Nu har vi kun en uge tilbage, inden vi allesammen skal spredes og ud på vores projekter. 
- Ida


Ingen kommentarer:

Send en kommentar