mandag den 5. oktober 2015

Så er hverdagen begyndt

Så kom der lidt lyd fra mig igen! Har haft travlt med endelig at starte på mit projekt og vænne mig til at bo et nyt sted igen.
Startede mit projekt, som er på en skole her i Barva, hvor jeg bor, som hedder Señora Lourdes. Det er en lille privatskole med omkring 100 elever, så alle kender alle.
Jeg var derfor også meget interessant, da jeg startede - og når jeg kom ind i nogle klasser blev jeg mødt af 20 børn som kom løbende imod mig og krammede mig - har også fået omkring 3-4 tegninger allerede, så jeg skal til at finde et sted at gemme dem, hvis det bliver ved. Men alle er meget søde og åbne - og de er meget interesserede i Danmark. De første par dage blev jeg bedt om at holde et oplæg om Danmark, så eleverne kunne lære lidt om landet. Jeg fik alle slags spørgsmål fra vores mad og vejr til om vi også kendte One Direction og havde set "The fault in our stars." (Er lidt populær nu, siden jeg både har læst bogen og set filmen)
I sidste uge var jeg med i engelskklasserne - det var været meget forskelligt efter, hvilken lærer jeg har været sammen med, hvor meget jeg er blevet bedt om at lave. Nogle lærer får jeg bare lov til at sidde og kigge på og måske hjælpe med at dele papirer ud eller rette en test - har også været sammen med en lærer, som sagde, at idag var hun ikke læreren og så stod jeg med ca. 25 børn i en 4. klasse og skulle styre dem. Derfor er mit spansk virkelig også kommet meget på prøve - det er kun engelsklærerne som snakker engelsk - resten af lærerne kan minimalt eller intet engelsk. Og så er der grupper af børn som kommer løbende op og stiller spørgsmål på meget hurtigt spansk - så har jeg også lært, at mit spansk lige nu er dårligere end en 6 årig... I denne uge skal jeg så være med i de klasser som ikke er engelsk - spansk, samfundsfag, historie og matematik (den sidste frygter jeg en lille smule...) - så det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at gå. Om fredagen har de forskellige valgfag, og der har jeg fået lov til at komme med til deres tegneklasse - så fredag eftermiddag er der bare hyggetime for mig, hvor jeg får lov til at sidde og tegne lidt.
Ellers prøver jeg at lære området her lidt. Jeg har været til noget sprogklasser på et af universiteterne i Heredia, for måske at kunne lære lidt spansk der også - men synes ikke jeg fik så meget ud af det, og synes egentlig også jeg får snakket og hørt nok spansk i skolen og i værtsfamilien - så jeg kommer til at lære det.
Men min værtssøster Sofia tog mig med til spinning-time i sidste uge, og nu hvor det er en smule svært at få cyklet herover, kunne det være en mulighed for lige at beholdt mine cykel-skills.
Ellers har jeg bare slappet af i weekenderne og San Jose ligger ikke så langt væk, så der kan jeg også tage ind og mødes med nogle af de andre.
Så egentlig har jeg bare haft en stille og rolig hverdag herover - hvilket egentlig også har været meget rart.

Kys og Kram
Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar