lørdag den 5. december 2015

Sidste skoledag, Panama-tur og fødselsdagsfest

Så har jeg endelig fået tid til at lave et nyt indlæg - så det bliver nok også lidt langt denne her gang.
Jeg har jo fået sommerferie fra skolen, indtil februar.
Den sidste uge af skolen gik meget nemt - børnene fik tidligere fri og timerne var ikke så seriøse mere  - så lidt ligesom den sidste uge af skolen i Danmark. Herover har de dog eksaminer de sidste uger inden sommerferien, og hvis de ikke består deres eksaminer, så kan de ikke få lov til at rykke op i næste klasse. Jeg fik lov til at hjælpe med at rette nogle af engelskeksaminerne (de har dog kun skriftlige eksaminer) - så der var slet ikke et pres på at sørge for at få rettet det rigtigt, så de kunne få lov til at komme op til næste klassetrin. De bliver stadig på skolen, hvis de ikke rykker op, så det må være en lidt underlig følelse, hvis alle ens venner får lov til at fortsætte og man selv skal blive på det samme klassetrin. Det er ihvertfald en meget anderledes måde at gøre det på, end vi gør i de danske skoler.
Den sidste skoledag blev så afsluttet (også meget anderledes end vi gør det i de danske skoler) med en "misa", som er en gudstjeneste. Der var kommet en præst ud på skolen som holdte gudstjeneste for hele skolen. Sammen med præsten var der også kommet en sanger ud, som stod og spillede meget glad musik, når præsten ikke snakkede. Lærerne holdte så nogle taler og så var dagen slut. Det var en meget speciel oplevelse, at have en gudstjeneste på skolen - de synes dog at det var underligt at vi slet ikke gør det derhjemme i Danmark.

Den katolske præst som holdte gudstjeneste

Det musikalske indslag (som mest af alt mindede mig om en costa ricansk udgave af Vagn fra Åre...)

Der var endda blevet udstyret med en form for alter, som han kunne holde gudstjenesten fra. 

Så havde jeg fået ferie og skulle finde jo på noget at få tiden til at gå med. Fredagen, hvor jeg havde fået ferie, skulle jeg til San Jose for at planlægge nytårstur med Karina og Cathrine (de to andre danske piger). De skulle nemlig til Panama dagen efter, eftersom deres visum udløber og da de ikke skal være her i 1 år er det nemmere at rejse ind og ud af landet. Jeg fik nævnt at nu, hvor jeg havde ferie, skulle jeg finde på noget at lave. Så de foreslog, hvorfor jeg ikke bare tog med til Panama. Det kunne jeg jo ikke rigtig se nogen grund til ikke at gøre, så jeg bestemte mig for at tage til Panama. Det eneste problem var, at jeg ikke havde nogle af mine ting med til San Jose, og bussen gik kl. 6 om morgenen. Så jeg bestemte mig for at tage bussen søndag morgen istedet, og så finde dem i Panama. Nogle af de andre som skulle være afsted et år, men gerne ville til Panama, havde lavet deres egen tur, så jeg skrev til Elisabeth og hørte om jeg ikke kunne joine dem i Panama og bo på deres hostel. Det måtte jeg meget gerne, så søndag morgen drog jeg selv afsted mod Bocas del Torros i Panama. 
En bustur på 6 timer senere stod jeg ved grænsen til Panama sammen med en gruppe af australske fyre, som skulle samme sted hen som mig. De spurgte om jeg ville med i en taxa, så vi kunne splitte prisen - og det ville jeg da gerne - efterfølgende kom der også en svensk pige og en amerikansk fyr med, og vi tog afsted i taxa. Bocas er en øgruppe, så vi blev kørt til en båd, som sejlede os over til hovedøen, som så var den jeg skulle bo på. 


De var en flot sejltur derover, hvor vi så ankom til hovedøen, Isla Colon.


Jeg havde fået navnet på hostelet af Elisabeth og fik pænt spurgt mig frem, så jeg kunne finde det. På vejen mødte jeg dog nogle af pigerne som boede der, som jeg var kommet på værelse med. Elisabeth havde været så sød at sikre mig en seng i forvejen, så jeg kom til at bo på værelse med de andre - så det var bare rart.

Pigerne som jeg var afsted med (minus Elisabeth som tog billedet) og vores tårn af alkohol...
Katarina, Lea, Chia-Yi, Kerstin, Caro, Sara og mig

Det var desværre regnsæson på den caribiske side, som selvfølgelig var der vi befandt os, så det regnede det meste af tiden vi var der. Dagen efter skulle vi da alligvel på tur, og vi havde bestil en bådtur rundt og se øerne og med snorkling, hvilket var virkelig lækkert. Da jeg havde mistet mit kamera, er der desværre ikke billeder af turen... Men vi blev sejlet rundt (i regnvejr) og se øerne, så fik vi en time, hvor vi kunne ligge og snorkle i vandet og så blev vi sejlet til Playa Estrellas del mar, som var en strand som skulle være fyldt med søstjerne. Hvilket der også var. Da vi sejlede fra stranden kom vi forbi et sted, hvor havbunden var fyldt med søstjerner, som vi kunne tage op og kigge på. Så selvom det regnede, var det en meget fin og flot tur. 
Om aftenen mødtes vi med de andre frivillige, som kun skal være her i 6 eller 9 måneder, og var ude og få en øl med dem. 
Dagen efter havde de andre piger planlagt at tage til Panama City, så der hoppede jeg da lige med også, nu når jeg alligevel havde ferie og tiden til det. Om formiddagen tog vi en bus ud til Playa Estrella, som simpelthen var så flot en strand, og for første gang på hele turen regnede det ikke! Så vi kunne bruge vores formiddag på at svømme og ligge og nyde stranden og solen. 

Mig og Chia-Yi (fra Taiwan) var glade på vej hjem efter vores strandtur.

Kl. 5 om eftermiddagen skulle vi så med en taxabåd fra øen og ind til fastlandet. Her blev vi så kørt i en form for shuttlebus til busstationen (som bestod af noget grus og en butik), hvor bussen skulle køre os til Panama City. Det tog ca. 10 timer at komme til Panama City, så vi ankom meget tidligt om morgenen... Men vi fik købt vores busbilletter hjem til San Jose, fundet vores hostel og fik lov til at ligge vores ting, for det var stadig så tideligt, at vi ikke kunne tjekke ind. Så vi gik en tur ud og så på byen inden vi kom tilbage og fik tjekke vores ting ind på værelset. 
Da vi havde fået tjekket ind og vores ting på plads, valgte vi at gå en tur, langs havnen. Man kunne gå fra den moderne del, som vi boede i og til den gamle del af byen, som hed Casco Viejo. Det var en gåtur på en 4 km. cirka. Hotellet havde også cykler man kunne låne gratis, så morgenen efter stod mig og Elisabeth tideligt op og fik cyklet os en morgentur til Casco Viejo. Det var også tre måneder siden jeg sidste havde siddet på en cykel, så det var egentlig meget rart lige at få det genopfrisket. 


Mig og Elisabeth med vandet fint i baggrunden.


Den moderne del af Panama City, som var udstyret med en fin skyline.


Sara, mig, Sophia, Katarina og Chia-Yi med Casco Viejo i baggrunden.


Endnu et billede af den meget New York - eller Miami agtige skyline. 


Og man kunne komme helt ned til stranden og røre vandet (både strand og vand viste sig at være meget beskidt og flød med affald - hvilket man heldigvis ikke kunne se i mørket). 

Dagen efter tog vi en tur ud og så Panama-kanalen, som jeg så kunne få et gensyn med. Det var meget sjovt at se oppefra og ned i kanalen, og stå og se på, hvor jeg selv har sejlet. De havde også et museum og en film man kunne se om Panama-kanalen, så vi kunne se, hvordan de havde fået bygget selve kanalen for over 100 år siden. 

Fredag var det Black Friday og Panama City har det største indkøbscenter i hele Central-Amerika eller Latin-Amerika (vi fandt aldrig helt ud af det rigtige svar) men der var 700 butikker, så der var rig mulighed for at få købt noget. Hvilket jeg så også gjorde... Men jeg fik blandt andet købt mig et kamera, så nu kan jeg endelig tage mine egne billeder igen med en rimelig god kvalitet. 
Vores chauffør som havde kørt os til Panama-kanalen havde fortalt at man kunne tage op til et hotel og sidde på deres tag-bar og se udover byens skyline, så det ville vi gerne op og se på vores sidste aften. 
Baren lå på 66 etage og havde en pool og fin udsigt over hele byen. Det var dog et rimelig dyrt og fancy sted så vi bestilte pænt en drink hver og nød så bare udsigten deroppe fra. 


På vej meget højt op...



Udsigten fra baren

Meget fint menukort med lys i

Panama City skyline set oppefra.

Og vi fik meget fine (men dyre) drinks.

Lørdag var vores sidste dag, men vi skulle først med bussen kl. 11 om aftenen, så vi havde stadig hele dagen til at lave noget. 
Først ville Elisabeth, Chia-Yi og jeg cykle en tur ud til nogle øer, men da vi havde cyklet i 5 min kunne jeg godt mærke at der var noget galt med mit dæk... Det var så fuldstændig fladt, så vi nåede ikke langt på vores cykeltur. Istedet sad vi lidt i græsset og fik nydt solen og købt noget frozen yoghurt, nu når det var så varmt. 

Så kunne vi sidde med en punkterert cykel og nyde solen. 


Da vi kom tilbage til hostelet slappede vi lidt af og lavede ikke så meget, inden vi så bestemte os for at gå turen til Casco Viejo igen, da Kerstin havde været syg første gang vi gik derned, og derfor ikke set det. 
En fin gangbro fra byen og over til promenaden

Endnu mere skyline.

Kerstin og Chia-Yi som nyder turen.

Kerstin, Chia-Yi, mig og Caro endnu engang med Casco Viejo i baggrunden.

udsigt udover vandet og Casco Viejo. 

Endnu mere vand og Casco Viejo.

Mig og den moderne del af Panama City i baggrunden.

Folk fra øerne San Blas som dansede og solgte sourvenirs i boder.

Efter en meget afslappet dag tog vi bussen 18 timer over grænsen og tilbage til San Jose efter en uge i Panama.  

Torsdag (d.3/12) i denne her uge, havde Cathrine så fødselsdag, så vi havde aftalt med Karina at hun kom til San Jose og så tog Karina, Cathrine, Tove (svenskeren som vi holdt Halloween hos) og jeg ud at spise sushi og senere i byen.

Karina, Tove, Cathrine og mig på en meget fin og lækker sushi-restaurant

Så nu er jeg hjemme igen og har stadig ferie, men regner dog med at skulle ud og rejse lidt mere her i midten af december og efter jul. 

Kys og kram 
Ida





Ingen kommentarer:

Send en kommentar